Zoen- en vroemzones waar mogelijk

Op heel wat plaatsen in Torhout werden zoen- en vroemzones gerealiseerd in schoolomgevingen of op andere publieke plaatsen. Waar mogelijk worden deze zoen- en vroemzones geaccentueerd door het aanbrengen van thermoplastische markeringen.

Op volgende plaatsen zijn zoen- en vroemzones aanwezig in de omgeving van onze scholen :

  • In de Sint-Jozefstraat;
  • In de Papebrugstraat;
  • In de Zwevezelestraat;
  • In Don Bosco in de Revinzestraat en op de parking in de Pastoriestraat;
  • In de Rijselstraat;
  • In de Camiel Meysmansstraat;
  • Op de parking in de Steenveldstraat.

Ook aan belangrijke afzetpunten vind je een zoen- en vroemzone: 

  • Sportcentrum;
  • De Mast;
  • Jeugdlokalen.

Schoolstraten

Wat is een schoolstraat?

Een schoolstraat is een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen motorvoertuigen geweerd worden door een verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding “schoolstraat”, tenzij het onderbord in een uitzondering voorziet voor bepaalde motorvoertuigen.

Waarom een schoolstraat?

Bij het begin en het einde van de schooldag verandert de straat voor een schoolpoort vaak in een chaotisch samenspel van auto’s, fietsers en voetgangers. Deze verkeerschaos aan de schoolpoort veroorzaakt heel wat fijn stof en uitlaatgassen. Dit zorgt niet alleen voor slechte luchtkwaliteit buiten, maar ook in de school! De lucht blijft daar hangen voor de rest van de dag.

De verkeerschaos zorgt tevens voor vele ergernissen op vlak van verkeersveiligheid en gebruik van de schoolomgeving. Vaak ontstaat er een vicieuze cirkel: steeds meer ouders brengen hun kind met de auto naar school want de omgeving van de school is steeds gevaarlijker omdat steeds meer ouders hun kind met de auto naar school brengen,…

Een schoolstraat doorbreekt de vicieuze cirkel en biedt een oplossing voor de verkeersdrukte. Uit ervaring blijkt dat meer ouders kiezen om te voet of met de fiets te komen in plaats van met de auto. De omgeving rond de schoolpoort wordt rustiger en aangenamer.

Door de straat verkeersvrij te maken, kan de schoolomgeving voor kinderen en jongeren heel wat meer betekenen. Plaats die auto’s innamen, komt vrij voor voetgangers, fietsers, groen, ontmoeting, beweging en recreatie. Helaas zijn schoolomgevingen vandaag vaak drukke plaatsen met veel gemotoriseerd verkeer en weinig plaats voor de leerlingen zelf. Een schoolstraat is dus een belangrijke eerste stap richting een aangename en gezonde schoolomgeving.

Verkeer in schoolstraten ?

In de schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, rijwielen en speed pedelecs.

Alleen prioritaire voertuigen zoals bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat.

Uitrijden van de schoolstraat is toegelaten tenzij anders bepaald door de wegbeheerder.

Bestuurders die in de schoolstraat rijden, doen dit stapvoets; ze laten de doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers, verlenen hen voorrang en stoppen er zo nodig voor. De bestuurders brengen de voetgangers en fietsers niet in gevaar en hinderen hen niet.

Op volgende plaatsen op het grondgebied Torhout werden schoolstraten ingevoerd in schoolomgevingen :

  • Kloosterstraat in Wijnendale;
  • Pastoriestraat in Don Bosco;
  • Papebrugstraat (enkel 's avonds bij einde van school).

In de eerste twee schoolstraten werden octopusslagbomen en signalisatie geplaatst om de straat op de tijdstippen van de schoolstraat fysiek af te sluiten. Een schoolstraat is doorgaans van toepassing een half uurtje voor het schoolbegin en -einde. Bij de laatste locatie maakt men gebruik van mobiele signalisatie om de straat 's avonds af te sluiten.

Daarnaast is ook een gedeelte van de Pastoriestraat volledig afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer maar kunnen fietsers en voetgangers wel nog passeren tussen de vaste paaltjes in de straat. Deze ingreep is een meerwaarde voor de verkeersveiligheid van de schoolkinderen.