Woensdag is marktdag in Torhout. Op de Markt, in de Zuidstraat en in de Zwanestraat vind je elke week heel wat marktkramen, zowel non-food als food.
Vaste standplaats aanvragen
Een vaste standplaats op de woensdagmarkt wordt toegewezen per abonnement.
- Je kan hiervoor een aanvraag indienen bij het lokaal bestuur.
- Als kandidaat-aanvrager word je, als je de nodige documenten hebt, op een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor je als eerste in aanmerking komt, kan je een abonnement krijgen. Als er geen geschikte kandidaten zijn op het wachtregister, dan volgt er een vacature waarvoor je je kandidaat kan stellen.
Voorwaarden
Om opgenomen te worden op de wachtlijst en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de woensdagmarkt, moet je aan volgende voorwaarden voldoen:
- Je hebt een machtiging voor het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever (leurkaart). Die machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.
- Je hebt een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisicos en, indien van toepassing, een keuringsattest voor je gas- en/of elektriciteitsinstallatie.
- Je hebt, als je voeding wilt verkopen, een registratie, erkenning of toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) .
- Je hebt, als he gegiste en/of sterke drank wil schenken, een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid. Die drankvergunning vraag je aan bij de gemeente of stad waar je gedomicilieerd bent.
- Je hebt, als je gegiste en/of sterke drank wil verkopen (geen consumptie ter plaatse), een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken nodig. Je vraagt die vergunning aan bij de gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Geldigheidsduur
- Abonnement: de gemeente of stad bepaalt in haar reglement de duur van het abonnement. De abonnementen worden telkens stilzwijgend verlengd.
- Opname in wachtregister: de gemeente of stad bepaalt in haar reglement hoe lang de kandidaturen op het wachtregister blijven staan.
Procedure
Je richt je aanvraag aan het lokaal bestuur ter attentie van het college van burgemeester en schepenen:
- Per brief tegen ontvangstbewijs.
- Per aangetekende brief met ontvangstbewijs.
- Per e-mail via economie@torhout.be (duurzame drager tegen ontvangstbewijs).
Bij je aanvraag voeg je volgende documenten:
- Een kopie van je machtiging als werkgever.
- Een kopie van je e-ID.
- Een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking).
- Een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking).
- Een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing).
- Een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing).
- Een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing).
- Een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing).
- Een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing).
Je aanvraag wordt chronologisch ingeschreven in het wachtregister.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de standplaats.
Bedrag
De aanvraag tot opname in het wachtregister is gratis.
De kostprijs voor het abonnement vaste standplaats is bepaald in het gemeentelijk belastings-/retributiereglement.
Regelgeving
- Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
- Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
- Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
- Gemeentelijk reglement en/of politieverordening.
