Wegmarkeringen

Kunnen er wegmarkeringen aangebracht worden in de stadskern ?

Bij de heraanleg van de stadskern is er bewust gekozen om geen of weinig wegmarkeringen aan te brengen. De straten werden ingericht met kleinschalig en esthetisch straatmateriaal, waarop markeringen technisch moeilijk aan te brengen zijn en vaak snel vervagen. Hierdoor zouden ze onvoldoende zichtbaar zijn en niet bijdragen aan een duidelijke of duurzame weginrichting.

Bovendien hebben verkeersborden voorrang op wegmarkeringen. Daarom wordt er waar nodig wel duidelijke signalisatie voorzien via borden, zodat de verkeersregels correct en rechtsgeldig gecommuniceerd worden.

Deze keuze kadert ook in een bredere visie waarbij de inrichting van de straat – door materiaalgebruik, verhardingskeuzes en vormgeving – mee het gedrag van weggebruikers stuurt, zonder dat er overal markeringen nodig zijn.

Kan een zebrapad aangebracht worden op een verhoogde inrichting of vluchtheuvel?

Nee, een zebrapad mag niet aangebracht worden op een verhoogde inrichting (zoals een verkeersplateau, drempel of vluchtheuvel). Verhoogde inrichtingen worden specifiek ontworpen als snelheidsremmende of geleidingselementen voor gemotoriseerd verkeer en zijn niet bedoeld als officiële oversteekplaatsen voor voetgangers.

Het Koninklijk Besluit van 3 mei 2002 legt vast dat verhoogde inrichtingen een aparte vorm van infrastructuur zijn, die niet gecombineerd mogen worden met zebrapaden. Een zebrapad moet steeds aangebracht worden op een vlakke rijbaan met voldoende zichtbaarheid en in overeenstemming met de geldende richtlijnen rond locatie, verkeerssnelheid en oversteekbehoefte.

Wanneer & waar worden er paaltjes geplaatst?

Er worden enkel nog paaltjes geplaatst wanneer het de veiligheid ten goede komt zoals bv in schoolomgevingen. De paaltjes mogen geen obstakels vormen voor actieve weggebruikers.