Opritten en garage
Ik wil een verkeersspiegel aan mijn oprit om de zichtbaarheid te verhogen. Kan dat?
We begrijpen dat je het verkeer goed wil kunnen inschatten bij het in- en uitrijden van je oprit. Toch plaatsen we geen verkeersspiegels meer, en dat heeft enkele goede redenen.
Verkeersspiegels lijken handig, maar ze hebben belangrijke nadelen:
- Ze geven geen realistisch beeld van de situatie. Voertuigen lijken verder weg dan ze zijn en het is moeilijk om hun snelheid juist in te schatten. Fietsers worden vaak niet goed opgemerkt.
- Bij regen of mist wordt het zicht in de spiegel snel slechter.
- Ze zijn gevoelig voor vandalisme.
- Op veel plaatsen is er niet genoeg ruimte om ze veilig te plaatsen.
Ik kan moeilijk mijn garage of oprit in- of uitrijden. Het zicht wordt belemmerd door geparkeerde auto's. Kan het lokaal bestuur maatregelen nemen?
In dit soort situaties plaatst het lokaal bestuur in principe geen verkeersspiegels, paaltjes of haken om parkeren te verhinderen. Ook worden er geen gele lijnen of speciale parkeerzones (blauwe zone of parkeerplaats voor mensen met een beperking) voorzien, tenzij aan specifieke voorwaarden voldaan is.
Wat kan wel?
Als er parkeervakken geschilderd zijn, kunnen we die in onderbreken ter hoogte van garages of opritten. Soms voorzien we ook een zogenaamd verdrijvingsvak (een markering met schuine lijnen) om visueel duidelijk te maken waar niet mag geparkeerd worden. Daarbij houden we standaard rekening met een vrije ruimte van 1 meter aan weerszijden van de in- of uitrit, zodat je voldoende manoeuvreerruimte hebt.
Er wordt regelmatig voor mijn oprit/garagepoort geparkeerd. Ik kan dus niet meer parkeren voor mijn eigen poort. Kan het lokaal bestuur maatregelen nemen ?
In dit soort situaties plaatst het lokaal bestuur in principe geen verkeersspiegels, paaltjes of haken om parkeren te verhinderen. Ook worden er geen gele lijnen of speciale parkeerzones (blauwe zone of parkeerplaats voor mensen met een beperking) voorzien, tenzij aan specifieke voorwaarden voldaan is.
Wat kan wel?
Als er parkeervakken geschilderd zijn, kunnen we die in onderbreken ter hoogte van garages of opritten. Soms voorzien we ook een zogenaamd verdrijvingsvak (een markering met schuine lijnen) om visueel duidelijk te maken waar niet mag geparkeerd worden. Daarbij houden we standaard rekening met een vrije ruimte van 1 meter aan weerszijden van de in- of uitrit, zodat je voldoende manoeuvreerruimte hebt.
Ik wil een laadpaal voor mijn elektrische auto installeren aan mijn huis. De laadkabel zou over het voetpad komen. Ik had graag ook een private parkeerplaats voor mijn deur om de auto op te laden.
We kunnen hier helaas niet op ingaan. Volgens de wegcode mag er geen hindernis op het voetpad geplaatst worden die de doorgang voor voetgangers kan belemmeren. Het leggen van een laadkabel over het voetpad valt daar ook onder en is dus niet toegelaten.
Daarnaast kan het lokaal bestuur geen openbare parkeerplaats privaat maken. Openbare ruimte moet toegankelijk blijven voor iedereen en kan dus niet voor persoonlijk gebruik worden voorbehouden.
Wat kan je wel doen?
Vraag een publieke laadpaal aan op het openbaar domein via het systeem 'paal volgt wagen'. Als de plaats aan de voorwaarden voldoet, wordt er in je buurt een publieke laadpaal geplaatst waar ook anderen gebruik van kunnen maken.
Wegen
Ik heb een vraag of een probleem over een gewestweg. Waar kan ik terecht?
Gewestwegen zijn wegen in het beheer van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Deze worden meestal aangegeven door een N of R gevolgd door een cijfer. Zo zijn de Bruggestraat (N32), Noordlaan, Vredelaan (R34), Ventweg-zuid (R34) en Oostendestraat (N33) voorbeelden van gewestwegen in Torhout.
Voor vragen over deze wegen, kan je terecht bij meldpunt wegen: www.meldpuntwegen.be
Er wordt te hard gereden in mijn straat. Kan het lokaal bestuur maatregelen nemen?
Ja, het lokaal bestuur kan actie ondernemen. Er wordt gebruik gemaakt van snelheidssoftware waarmee de snelheid voortdurend gemonitord wordt. Op basis van deze gegevens kunnen we je informeren over het rijgedrag in jouw straat.
Wanneer blijkt dat er regelmatig te snel wordt gereden, kan het bestuur tijdelijke smileyborden plaatsen. Deze geven bestuurders directe feedback over hun snelheid en helpen zo om het rijgedrag te verbeteren, al is het effect meestal tijdelijk. Daarnaast kan er ook gevraagd worden aan de lokale politiezone om gerichte snelheidscontroles uit te voeren.
Als de problemen blijven aanhouden, kunnen structurele snelheidsremmende maatregelen overwogen worden, zoals lokale wegversmallingen. Bij een geplande herinrichting van de straat wordt de snelheidsproblematiek altijd onderzocht, en waar nodig worden dan ook definitieve ingrepen gepland om de snelheid te beperken.